Thursday, November 24, 2011

၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ မရိွရာ (ဆရာ၀န္ ၀န္ထမ္းခန္.ထားေရးကို မူ၀ါဒဆိုင္ရာရွဳေထာင့္မွ သံုးသပ္ျခင္း)

၀-၀။ ယခင္ကပို.စ္မ်ားကို ခံစားခ်က္ေပၚမူတည္၍ ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ တိုက္ခိုက္မွဳမပါဟု မိမိကိုယ္မိမိယံုၾကည္ပါသည္။ သို.ေသာ္ ခံစားခ်က္ကို ဦးစားေပး ေရးသားထားမိသျဖင့္ သူတပါးအားကိုယ္ခ်င္းမစာ 'ပုတ္ခတ္' သည္ဟု စြပ္စြဲခံရပါသည္။ လိပ္ျပာသန္.စြာေရးခဲ့သည္ျဖစ္၍ (တိုက္ရိုက္နာမည္တပ္ ေရးသားလာျခင္း မဟုတ္သည္ တေၾကာင္းေၾကာင့္) ေျဖရွင္းျခင္း၊ တံု.ျပန္ခဲ့ျခင္းမရိွေသာ္လည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္ခဲ့ရသည္ေတာ့ အမွန္။

၀-၁။ သို.ေသာ္လည္း ရပ္တည္ခ်က္သည္ ရပ္တည္ခ်က္သာျဖစ္သည္။ (ကိုယ့္ယူဆခ်က္သည္ အျငင္းပြားဖြယ္ရာမ်ား ျပည့္ေနသည့္တိုင္ ၊ အဆံုးစြန္ေျပာရလွ်င္ ေသနတ္ႏွင့္ခ်ိန္၍ မေျပာနဲ.ဟု ၿခိမ္းေျခာက္၍ ႏွဳတ္ပိတ္သည့္တိုင္ စိတ္ထဲက ေျပာေနမည္ျဖစ္၍) ေနာက္ဆုတ္ေပးစရာမရိွပါ။ လူတစ္ေယာက္၏ အေတြးအျမင္ေျပာင္းလဲျခင္းသည္ ျပင္ပ ပေယာဂထက္ မိမိ၏အေတြးအျမင္ရွဳေထာင့္ က်ယ္ျပန္.လာမွဳ၊ ေရွးရိုးအေတြးအေခၚမ်ားကိုေက်ာ္လြန္၍ (အေျပာင္းအလဲကိုမေၾကာက္ရြံ.ပဲ) ေဖာက္ထြက္၊ျဖန္.ထြက္ ေတြးေခၚနိုင္မွဳ၊ ဆႏၵစြဲ၊ပုဂၢိဳလ္စြဲကင္းစြာ ရွဳျမင္နိုင္မွဳ၊ စသည္တို.ေပၚတြင္သာ မူတည္ေနပါမည္ဟု အေလးအနက္ဆိုပါသည္။

၀-၂။ 'မ်က္ႏွာမရ ေျခေထာက္ရေသာစာ'မ်ားကို လူမုန္းခံ၍ ေရးပါသည္။ တာ၀န္ယူရမည္ဟု ေမာင္းတင္ပါသည္။ ကိုယ္ေျပာသင့္သည္ဟု အေလးအနက္ယူဆ၍ ေရးပါသည္။ မွားနိုင္ပါသည္။ ထပ္၍ဆိုပါမည္။ မိမိသည္ဘာေကာင္မွမဟုတ္ပါ။ ဘာေကာင္ဆို ဘာေကာင္မွ မဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ထက္တတ္သူမ်ားစြာ ရိွေနမွန္း သိပါသည္။ မိမိ၏ေမာင္းတင္အားသည္ ေစတနာေဇာ တစ္ခုသာရိွပါသည္။ 'ကိုယ္ခ်စ္ေသာေလာက' ကို ကိုယ္ကိုတိုင္ စိတ္လိုလက္ရ အပင္ပန္းခံ ဖ်က္ဆီးေနၾကသူမ်ားအား နာက်င္သျဖင့္ ေရးေသာစာမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ (ဤစကားအား ပုတ္ခတ္စကားဟု ယူလိုကယူပါ။ ခံစားခ်က္အတိုင္းေျပာမိပါသည္)

၀-၃။ ယခုဆက္ေရးမည့္စာကိုမူ တတ္နိုင္သမွ် 'ပုတ္ခတ္'သည္ဟု ဆိုနိုင္ဖြယ္မရိွေစရန္ ေရးပါမည္။ အေျဖေပးျခင္းထက္ အေျဖေတာင္းျခင္းကို ဦးစားေပးပါမည္။ ေနာက္လာမည့္စကားမ်ားတြင္ 'ပုတ္ခတ္'သည္ဟု ယူဆနိုင္ဖြယ္စကားမ်ားပါပါက အခ်ိန္မေရြး ညႊန္ျပနိုင္ပါေၾကာင္း ေလးစားသမွဳျဖင့္ အသိေပးပါသည္။ (မိမိစာကိုေလးစားစြာ ဖတ္ရွဳေသာသူမ်ားကိုလည္း ေရွးက မျဖစ္သင့္စြာျဖစ္ခဲ့ရေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ မရွည္သင့္စြာ ရွည္သြားခဲ့ရေသာ နိဒါန္းကို ေတာင္းပန္ရပါမည္)

၁-၁။ မိမိစာသည္ ဘြဲ.ရၿပီးစ ဆရာ၀န္သစ္လြင္မ်ားကို အစိုးရ၀န္ထမ္းအျဖစ္ ခန္.ထားေရး အေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။ စာသားကအစရွင္းရပါမည္။ 'အလုပ္လက္မဲ့ ဆရာ၀န္' ဟုမသံုးပါ။ အျခားအလုပ္မ်ား (ဆရာ၀န္မ်ားသာလုပ္နိုင္ေသာအလုပ္မ်ား) မ်ားစြာရိွပါသည္။ အစိုးရ၀န္ထမ္း အျဖစ္ခန္.အပ္ေရး ဟုသာဆိုရပါမည္။

၁-၂။ ဘြဲ.ရဆရာ၀န္တိုင္းအား (ခ်က္ခ်ဥ္း) ၀န္ထမ္းမခန္. အပ္နိုင္ျခင္းအား စဥ္းစားလွ်င္ မူ၀ါဒ (Policy) ပိုင္းအေနျဖင့္ ပိုင္းျခားသံုးသပ္ၾကည့္ရပါမည္။ ေပၚလစီဟူသည္ 'ျပႆနာတစ္ရပ္ကို ေျဖရွင္းရန္ေယဘုယ် ခ်ဥ္းကပ္မွဳ' ဟူသည္ကိုေတာ့ အေျခခံအျဖစ္သိထားရပါမည္။ (Policy: generalized approaches or strategies for solving a particular problem) ထို.ေၾကာင့္ ေသာ့ခ်က္စကားလံုးရွာလွ်င္ ျပႆနာႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္နည္းဟု ေတြ.ရပါမည္။ ထို.ေၾကာင့္ ဆရာ၀န္မ်ား ၀န္ထမ္းခန္.ထားေရးကို ျပႆနာေနရာတြင္ထား၍ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္ပါမည္။ ထို.ေနာက္မူ၀ါဒ ရွဳေထာင့္မွ ခ်ဥ္းကပ္သံုးသပ္ပါမည္။

၁-၃။ မူ၀ါဒတစ္ရပ္တြင္ အေကာင္အထည္ေဖၚေသာအဖြဲ.၊ မူ၀ါဒ ႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္သူမ်ား၊ မူ၀ါဒပတ္၀န္းက်င္ ဟူ၍ အပိုင္းသံုးပိုင္းပါပါသည္။ အကယ္၍ ဆရာ၀န္ေမြးထုတ္သမွ်ကို ၀န္ထမ္းအျဖစ္မခန္.အပ္နိုင္ျခင္း သည္ ျပႆနာတစ္ရပ္ဆိုလွ်င္ ထိုအပိုင္းသံုးပိုင္းမွေန၍ ျပႆနာကို ခြဲျခမ္းၾကည့္ပါမည္။

၂-၁။ အေကာင္အထည္ေဖၚေသာအဖြဲ.ကို ခဏထား၍ (ေနာက္မွ ရွင္းပါမည္) ဆက္စပ္သူမ်ားကို စဥ္းစားပါမည္။ ဆက္စပ္သူမ်ားဆိုသည္မွာ ၀န္ထမ္းအျဖစ္ (ခ်က္ခ်ဥ္း) မခန္.အပ္ခံရေသာ ဆရာ၀န္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။


၂-၂။ ျပႆနာဟု နာမည္တပ္လွ်င္ ေရွးဦးစြာ မေက်မနပ္ျဖစ္မွဳမ်ားကို အကဲျဖတ္ရပါသည္။ ၀န္ထမ္းမျဖစ္ဆရာ၀န္ဦးေရသည္ တိုင္းတာလွ်င္ရေသာပမာဏ (ပိုတြက္လွ်င္ ၃၀၀၀) သာရိွပါေသးသည္။ 'ေရခဲကၽြန္းသီ၀ရီ'အရ ေအာက္ေျခ၀ယ္ မျမင္ရေသာ မေက်နပ္ခ်က္မ်ား ရိွေနမည္လား။ မွန္းဆၾကည့္ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုကိစၥ၀ယ္ အေရးတႀကီးေတြးရန္မလိုဟု ဆံုးျဖတ္ပါသည္။ ျပႆနာေၾကာင့္ထိခိုက္သူဦးေရ ကိုလည္းမွန္းဆ၍ရပါသည္။ အဆက္အစပ္၀န္းက်င္ကိုၾကည့္လွ်င္ ဆရာ၀န္၊လူဦးေရအခ်ိဳးသည္လည္းေကာင္း၊ နိမ့္က်ေနေသာ လူထုက်န္းမာေရးအသိသည္လည္းေကာင္း ေတြးစရာအျဖစ္ေတြးထားရပါမည္။


၂-၃။ ထိုျပႆနာ၏ ခြင္ကိုသတ္ၾကည့္ (framing the problem) လွ်င္ ထိုဆရာ၀န္တစ္ဦးခ်င္း၏အက်ိဳးစီးပြားနွင့္ လူ.အဖြဲ.အစည္း၏ အက်ိဳးစီးပြား 'အဟ' ကို ရွာေဖြၾကည့္ရပါမည္။ အစိုးရသည္ ကြန္ျမဴနတီတစ္ခုလံုးအတြက္ ၀န္ေဆာင္မွဳေပးရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာအုပ္စုတစ္စု၏ ေတာင္းဆိုမွဳနွင့္ တိုင္းျပည္၏ ေတာင္းဆိုမွဳ ကိုခ်ိန္ခြင္၀ယ္ တင္ၾကည့္ရျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္ရာ 'ပုတ္ခတ္ရာမေရာက္ေစရန္' မိမိဖာသာ ျပန္လည္ ဆင္ျခင္ၾကည့္ေစခ်င္ပါသည္။

၂-၄။ အေရးႀကီးၿပီး ငုပ္ေနတတ္ေသာ အဆင့္သည္ ျပႆနာသေဘာပံုစံတည္ေဆာက္ (Problem Modeling) ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ မူ၀ါဒကို အေကာင္အထည္ေဖၚသည့့္ အဖြဲ.၏မစ္ရွင္ခံယူခ်က္၊ လူထု၏ သေဘာထားအျမင္၊ ပဋိပကၡေတြကို တံု.ျပန္နိုင္စြမ္းေတြကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမည္။ တခါတရံတြင္ မူ၀ါဒက မွားေနျခင္းမဟုတ္ပဲ အေကာင္အထည္ေဖၚသည့္ အဖြဲ.တြင္ျပႆနာရိွေနတတ္၍ ျဖစ္ပါသည္။ (အစိုးရ၀န္ထမ္းခန္.ထားေရးသည္ က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာန တစ္ခုတည္း၏ သေဘာမဟုတ္သည္ကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမည္)

၂-၅။ ေယဘုယ် အဆင့္မွ အနည္းငယ္ အေသးစိတ္ၾကည့္ပါမည္။ ဆရာ၀န္ေမြးထုတ္သမွ်ကို ခ်က္ခ်ဥ္း မခန္.ထားနိုင္ျခင္းသည္ ျပႆနာဆိုလွ်င္ ျဖစ္ပြားသည့္ အခ်ိန္ကာလ (ယခုတစ္နွစ္မွ်သာ)။ ျပႆနာပမာဏ၊ အတိုင္းအဆ( အလ်ားလိုက္အက်ယ္ႏွင့္ ေထာင္လိုက္ အနက္၊ ေျပာပေလာက္သည္မဟုတ္ဟု သတ္မွတ္ပါသည္။) လူ.အဖြဲ.အစည္းအေပၚ ျပႆနာကသက္ေရာက္မွဳ (ခ်က္ခ်ဥ္းမရိွဟု သတ္မွတ္သည္) ျပႆနာမွ တိုက္ရိုက္/သြယ္၀ိုက္ပတ္သက္သူမ်ား (ဆရာ၀န္သစ္လြင္မ်ား၊ မိဘမ်ား၊ေဆြမ်ိဳးမ်ား) ျပႆနာနွင့္တြဲဆက္ေနေသာ အျငင္းပြားဖြယ္ရာမ်ား ( ဆရာ၀န္လူဦးေရအခ်ိဳး၊ ေပၚလီကလင္းနစ္မ်ား၊ လူမွဳေရးရာစိတ္က်ေ၀ဒနာ၊ ဘြဲ.လြန္ေျဖခြင့္ကိစၥ၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့လာေရး၊ နယ္စပ္ေဒသ တာ၀န္ထမ္းေရး) အလားတူ ျပႆနာမ်ား (အျခားပေရာဖက္ရွင္မ်ားတြင္မ်ားတြင္ အလားတူႀကံဳရေသာ္လည္း မႀကီးက်ယ္ခဲ့)။အျခားေတြးမိသည္မ်ားလည္းထည့္သြင္းနိုင္ပါသည္။ 'စာေရးသူ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား' ျဖစ္ပါသည္။ လြတ္လပ္စြာ ဆံုးျဖတ္ ေတြးၾကည့္ၾက ေစခ်င္ပါသည္။

၃-၁။ ဒုတိယအေနျဖင့္ မူ၀ါဒ ပတ္၀န္းက်င္ကိုၾကည့္ပါမည္။ မူ၀ါဒ ပတ္၀န္က်င္းသည္ 'လူ' မ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ လက္ေတြ.ကိစၥသည္ အဆက္အစပ္၀န္းက်င္ကိုေက်ာ္လြန္၍ လုပ္ကိုင္၍မရပါ။ ေျပာရလွ်င္ 'မူ'ကို 'လူ' က အေကာင္အထည္ေဖၚ ေနျခင္းသားျဖစ္ပါသည္။

၃-၂။ လူတစ္ဦးခ်င္းဆီ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး ပံုစံ (personality model) အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားၾကပါသည္။ ကြဲျပားရေကာင္းလား ေျပာ၍မျဖစ္ပါ။ အဆံုးအျဖတ္ေပးမည့္ ေပၚလစီမိတ္ကာအဆင့္၀ယ္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမွဳမရိွပဲ ေထာင့္ဆန္စြာမာေက်ာေနပါက လူ.အဖြဲ.အစည္းသည္ ေျပာင္းလဲမွဳတြင္ အသားမက်တတ္ေပ။

၃-၃။ ထို.အျပင္ ကိုယ္ကိုကိုယ္သိထားမွတ္သားမွဳ (identity) သည္လည္း မူ၀ါဒခ်မွတ္ေရးတြင္ သိထားရပါမည္။ ငါဆရာ၀န္ပဲ၊ ငါဗုဒၶဘာသာပဲ စသည္ျဖင့္မွတ္သားမွဳျဖစ္ပါသည္။ (ဆရာ၀န္ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျဖစ္၍ အျခားပေရာ္ဖက္ရွင္မ်ားျဖင့္ ယွဥ္ေတြးရန္မလို၊ စေသာအျမင္မ်ားသည္ ထို မွတ္ယူအစြဲမွ လာပါသည္)

၃-၄။ အုပ္စု၊အဖြဲ.ျဖစ္သြားသည့္အခါတြင္လည္း အုပ္စုစဥ္းစားပံုအတိုင္း 'ေမ်ာပါ' သြားသည္လည္းရိွတတ္ပါသည္။ ေခါင္းေဆာင္၏ အရိွန္ႀကီးလြန္းေသာအခါတြင္လည္း ထိုသို. ေမွ်ာလိုက္မိတတ္ပါသည္။ ထိုအခါ အုပ္စု၀ယ္ သမားရိုးက် စဥ္းစားပံုမ်ားသာ ထြက္လာတတ္ပါသည္။


၄-၁။ တတိယ အဆင့္သည္ အင္မတန္ အေရးႀကီးပါသည္။ ဆရာ၀န္သစ္လြန္အားလံုးအား ၀န္ထမ္းအျဖစ္ခန္.ေရးကို 'မူတစ္ရပ္' အေနျဖင့္ ခ်မွတ္မည့္ အဖြဲ.အစည္းေနရာမွစဥ္းစားၾကည့္ပါမည္။ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ထိေရာက္ဖို.ဆိုရင္ အသိဥာဏ္မပါေသာ ျဖစ္စဥ္နွင္.မရပါ။ မူ၀ါဒေကာင္း ဆိုသည္မွာ အသိပညာႏွင့္ နိုင္ငံေရး ေခ်ာမြတ္စြာေပါင္းစပ္ထားျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။

၄-၂။ မူ၀ါဒ ခ်မွတ္ရာတြင္ အဓိကသည္ လုပ္ငန္းစဥ္ထဲပါေရး (agenda setting) ျဖစ္သည္။ မိမိအေရးႀကီးသည္ဟု ထင္ေသာ္လည္း 'ဆံုးျဖတ္ခြင့္ရိွသ'ူ မထင္လွ်င္ သဲထဲေရသြန္ျဖစ္ေပမည္။ ယခု ဆရာ၀န္မ်ားအားလံုးအား ၀န္ထမ္းခန္.ထားေရးသည္လည္း ဆံုးျဖတ္ခြင့္ရိွသူမ်ား၏ အေရးႀကီး/အေရးေပၚနာမည္တပ္ထားေသာ တံခါးေပါက္ကိုေခါက္မိပါၿပီေလာ။


၄-၃။ မူ၀ါဒ ေဆာက္တည္ျခင္း (policy formulation) အေနနွင့္ အုပ္စုအမ်ိဳးမ်ိဳး၏ မတူေသာ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ေပါင္းစပ္၍ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ဖြဲ.စည္းျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းမျဖစ္ေသးေသာ ဆရာ၀န္မ်ား၊ နိုင္ငံျခားထြက္ခြာလိုေသာဆရာ၀န္မ်ား၊ ဘြဲ.လြန္ေျဖဆိုလိုေသာ ဆရာ၀န္မ်ား၊ နယ္စပ္ေဒသ၊ ခၽြတ္ၿခံဳက်ေတာရြာမ်ားမွ ျပည္သူလူထု၊ အားလံုးအဆင္အေျပဆံုး၊ အကိုက္ညီနိုင္ဆံုးမူ၀ါဒကို စဥ္းစားေဖၚေဆာင္ရပါမည္။ 'တစ္ဘို.တည္း' ၾကည့္ကာ အကုန္ ခန္.လိုက္ကြာဟု ေျပာ၍မရသည္ကိုေတာ့ လူတိုင္းသိပါမည္။

၄-၄။ မူ၀ါဒ တစ္ရပ္ အေကာင္အထည္ေဖၚလွ်င္ ထိေရာက္မွဳ၊ တြက္ေျခကိုက္မွဳ၊ သာတူညီမွ်ျဖစ္မွဳ၊ လက္ေတြ.အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ ျဖစ္နိုင္မွဳ တို.ေပၚမူတည္တြက္ရပါသည္။ (အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ လူ ၃၈၇ဦး အတြက္ဆရာ၀န္တစ္ဦးနဳန္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိဳးခန္.အတြက္ က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဖြဲ.စည္းပံုကိုစဥ္းစားၾကည့္ေစလိုပါသည္။ ျဖစ္နိုင္ပါမည္လား။ ခန္.အပ္ရန္ေနရာမရိွ၍ ေဆးတကၠသိုလ္မ်ား သစ္လြင္ေမြးထုတ္မွဳကို ရပ္တန္.ထားရမည္လား။ ဆရာ၀န္ေမြးထုတ္ၿပီးတိုင္း အစိုးရ၀န္ထမ္း ခန္.ရမည္ေလာ။) အင္မတန္ရိုးရွင္းေသာကိစၥကို (စြတ္စြဲ/ပုတ္ခတ္/ဘက္လိုက္/ကိုယ္ခ်င္းမစာ ဟူေသာစကားမ်ားေၾကာင့္) ရွဳပ္ေထြးေသာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာခ်ဥ္းကပ္မွဳမွ ေျဖရွင္းေနရပါသည္။

၅-၁။ ျပႆနာကို အေျဖရွာလိုသူမ်ားအတြက္ ပညာရွင္အခ်ိဳ.၏အဆိုကို (လိုလွ်င္သံုးနိုင္ရန္) 'ပံ့သကူ' အျဖစ္ ခ်ထားခဲ့ခ်င္ပါသည္။ 'သိုက္စာ' သေဘာမွ်သာျဖစ္၍ တူးေဖၚလိုသူမ်ားတူးနိုင္ပါသည္။ မတူးလွ်င္လည္း ဘာမွမျဖစ္ပါ။

၅-၂။ အခ်ိန္အခါတစ္ရပ္တြင္ 'မူ၀ါဒ ျပတင္းပြင့္ခ်ိန္' ဟူေသာ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖၚျဖစ္ရန္ အခြင့္အလမ္းပြင့္လာခ်ိန္ ရိွတတ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ကို အက်ိဳးရိွေအာင္ အသံုးမခ်တတ္ပါက ျပတင္းတံခါး ျပန္ပိတ္သြားတတ္ပါသည္။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပန္ပိတ္တတ္ပါသည္။ တာ၀န္ရိွသူမ်ားက ျပႆနာကိုမရွင္း ၿပီးေသးခင္ရွင္းၿပီးၿပီ ထင္ေသာေၾကာင့္၊ တံခါးပြင့္ေစေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ား တာရွည္မခံေသာေၾကာင့္၊ ျပႆနာကိုကိုင္တြယ္ခ်ိန္ပင္ မရလိုက္ျခင္းေၾကာင့္၊ မူ၀ါဒ အေကာင္အထည္ေဖၚေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေနရာေျပာင္းျခင္းေၾကာင့္ စသည္ျဖင့္မ်ားစြာရိွနိုင္ပါသည္။

၅-၃။ သို.ရာတြင္ မူ၀ါဒ အခြင့္အလန္းပြင့္ရန္ အတြက္မူ အေၾကာင္းရင္းသံုးခုသာ ရိွပါသည္။ ျပႆနာ၊ ေျဖရွင္းခ်က္ ႏွင့္ နိုင္ငံေရး ျဖစ္ပါသည္။ တာ၀န္ရိွသူမ်ားထံသို. ျပႆနာမ်ားသည္ နိုင္ငံေရးအေနအထားေကာင္းခ်ိန္၀ယ္ ေျဖရွင္းခ်က္ႏွင့္တကြ ေရာက္လာပါက မူ၀ါဒတစ္ရပ္ 'အလုပ္ျဖစ္' သြားတတ္ပါသည္။ ထို အေျခအေနသံုးရပ္မဆံုမိပါက မူ၀ါဒခ်မွတ္ရန္ ခက္ခဲတတ္ပါသည္။ အဆံုးအျဖတ္ေပးမည့္သူ၏ စာရင္းထဲမေရာက္ရိွတတ္ပါ။ (နိုင္ငံေရးဟူသည္ ဌာန၊အဖြဲ.အစည္းအတြင္း ရိွ နိုင္ငံေရး၊မိုးေလ၀သ အေျခအေနလည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္)

၅-၄။ ႀကံဳေတြ.ရရိွသည္မ်ားမွာ အေျခအေနသံုးရပ္မဆံုမိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ၁) ျပႆနာတစ္ရပ္ရိွမည္၊ ေျဖရွင္းပံုနည္းလမ္းလည္းရိွမည္၊ နိုင္ငံေရး ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံမရိွ။ ၂) နိုင္ငံေရးအေနအထား ေကာင္းမည္။ ေျဖရွင္းပံု ဆိုျပဳခ်က္လည္းရိွမည္၊ ျပႆနာမွာ မလုပ္မျဖစ္ အေျခအေနသို. မေရာက္ေသး။ ၃) ျပႆနာလည္း အေရးႀကီးေနသည္။ နိုင္ငံေရး အေနအထားလည္းေကာင္းေနသည္။ သို.ေသာ္ မူ၀ါဒ အဆိုျပဳခ်က္မရိွ။ အထက္ပါအေျခေနမ်ားသည္ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ခ်မွတ္ရန္ အခက္အခဲမ်ားျဖစ္ေစပါသည္။

၆-၀။ ေမးခြန္းသံုးခုကို (ခံစားခ်က္ေလး ေခတၱဖယ္၍) ရိုးသားစြာေျဖေပးေစခ်င္ပါသည္။ ေျပာခဲ့သမွ်၏ အခ်ဳပ္ 'သံခိပ္' လည္းျဖစ္ပါသည္။

၆-၁။ ဆရာ၀န္သစ္လြင္မ်ားကို ၀န္ထမ္းအျဖစ္ (ခ်က္ခ်ဥ္း) မခန္.ထားနိုင္ျခင္းသည္ မလုပ္မျဖစ္အေနအထားကို ဆိုက္ေရာက္ေနေသာ 'ျပႆနာ' အစစ္တစ္ရပ္ ျဖစ္ေနၿပီလား။

၆-၂။ ျပႆနာဟု ယူဆနိုင္လွ်င္ပင္ (အဖြဲ.အစည္းအတြင္း/ ၀န္ႀကီးဌာနအတြင္း/ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ ရိွသူမ်ားအတြင္း) 'နိုင္ငံေရး အေနအထား' ေကာင္းေနပါၿပီေလာ။

၆-၃။ ျပႆနာအျဖစ္ယူဆ၍ နိုင္ငံေရးေကာင္းေနၿပီဟု ေျဖလာလွ်င္ ယင္းအတြက္ ျပည့္စံုလံုေလာက္ေသာ ေျဖရွင္းခ်က္ 'အဆိုျပဳပံု' ရွာေဖြ တင္ျပနိုင္ပါၿပီလား။


၇-၁။ မေျပာေတာ့ဟု ဆံုးျဖတ္ထားေသာအေၾကာင္းမ်ားကို 'ငါ့စကားႏြားရ' ဆိုလာသည့္စကားမ်ားေၾကာင့္ ေျပာေနရျပန္ပါသည္။ ရပ္တည္ခ်က္မျပင္နိုင္ေသာေၾကာင့္ စကားကိုျပင္ရသည့္အတြက္ ေနာင္တမရပါဟုလည္း ဆိုပါမည္။ ေရွ.ဆက္၍ ေရးသင့္သည္ဟု ခံယူမိပါက ေရးပါမည္။

၇-၂။ ထပ္၍ ဆိုပါမည္။ ' နင္ပဲငဆ/လက္လြတ္စပယ္/ပုတ္ခတ္/ႏွိမ့္ခ်/ထိပါး/ဖိႏိွပ္/ျပစ္တင္' ေသာ စာသားမ်ားပါသည္ဟု ယူဆလွ်င္ အခ်ိန္မေရြး ေျဖရွင္းနိုင္ပါသည္။ အငယ္ကို ႏိွမ့္ခ်ျခင္း၊ အႀကီးကိုဖားျခင္းကို သကၠမိုးညိဳ၏ ရာဇ၀င္တြင္မရိွခဲ့ပါဟု ဆိုပါသည္။ ပညာရွင္မ်ားအလည္တြင္ (တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေၾကာင့္) လူမိုက္ေျပာ ေျပာေနရသည္လည္း မိမိကိုယ္ကို ရွက္ရပါသည္။ သကၠမိုးညိဳ 'ကိုယ့္စကားကို တာ၀န္ယူနိုင္ေသာ လူတစ္ေယာက္'အျဖစ္ ေနေနပါသည္။

၇-၃။ ထို.ထက္ပို၍ ဆိုေရးရိွလွ်င္ ဆိုပါဦးမည္။

No comments: