Thursday, November 24, 2011

ရွက္စရာ ဆရာ၀န္မ်ား

၁။ Health in Myanmar (2011) မွ အခ်က္အလက္မ်ားကိုပဲ ကိုးကားရပါမည္။ အမ်ားႀကီးလည္းမေျပာလိုပါ။ ၂၀၀၉-၂၀၁၀ တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံလူဦးေရသည္ ၅၉.၁၃ သန္းရိွပါသည္။ ၂၀၀၉-၂၀၁၀ တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ health manpower သည္ ဆရာ၀န္ဦးေရ (public ႏွင့္ Co-operative & private ႏွစ္ခုေပါင္း) ၂၄၅၃၆ ရိွပါသည္။ ၂၀၁၀ ဒီဇင္ဘာ စာရင္းအရ ေဆးသိပၸံပညာဦးစီးဌာနမွ ဆရာ၀န္ေမြးထုတ္ စုစုေပါင္း ၂၉၀၀၄ ဦးရိွေနပါသည္။ စိတ္ပါ၀င္စားလွ်င္ ဆရာ၀န္၊လူဦးေရ အခ်ိဳး ခ်ၾကည့္နိုင္ပါသည္။ အခ်ိဳးသက္သက္သာ ျဖစ္ပါေသးသည္။ တကယ္တမ္း ကိုယ့္တာ၀န္ကို အျပည့္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ၊ ကိုယ့္စြမ္းအင္ကို အျပည့္အ၀ အသံုးခ်ေနေသာ ဟု နာမ၀ိေသသန မတတ္ရဲေသးပါေလ။

၂။ ေျခဆင္းတစ္ခု ထပ္ဆင္းပါမည္။ (ေျခပဲဆင္းေနရပါသည္။ ၀င္ကခ်င္ေသာ မင္းသားမ်ား, မ်ားေနမလားမသိ။ ေဆးေက်ာင္းသားမ်ား၊ ေဟာက္ဆာဂ်င္မ်ားပင္ ခုႏွစ္ေထြအကကလိုက္၊ ဆယ့္ႏွစ္ႀကိဳးကလိုက္၊ ဘီလူးက ကလိုက္လုပ္ေနေသာေနရာတြင္ ေခ်ာင္ထဲမွေန၍ ေရႊျပည္ေအး'အက'ေလး ၊ ေအာင္ေမာင္းေျခထိုးေလး၀င္ေလ့က်င့္သည္ကို သည္းခံၾကေစခ်င္ပါသည္။) သင္ယူမွဳ၊ သင္ၾကားမွဳ၀ယ္ ခ်ိန္ရြယ္ပစ္ခတ္စရာ (ဦးတည္ခ်က္ထားစရာ) နယ္ပယ္ႀကီးသံုးခုရိွသည္ဆိုပါသည္။ နားရွဳဳပ္စရာနာမည္ႀကီးမ်ား မေျပာေတာ့ပါ။ Knowledge, Skill ႏွင့္ Attitude ဟု သမားစဥ္ဆိုခဲ့ၾကပါသည္။ ဦးေႏွာက္၊ လက္ႏွင့္ ႏွလံုးသားဟုလည္းဆိုၾကပါသည္။ ဦးေနွာက္သည္ အသိဥာဏ္ဆုိင္ရာနယ္ပယ္၊ လက္သည္ ကၽြမ္းက်င္မွဳနယ္ပယ္ျဖစ္ၿပီး ႏွလံုးသားသည္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးနယ္ပယ္ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္နယ္ပယ္သည္ သင္ၾကားေရး၊သင္ယူေရးအတြက္ အခက္ဆံုးျဖစ္မည္ကို ပညာရိွႀကီးမ်ားအား ရွင္းစရာလိုမည္မထင္ပါေလ။

၃။ အလုပ္မေပးနိုင္ပဲ ဆရာ၀န္ေတြေမြးထုတ္တယ္။ ထိုစကားသည္ ဟုတ္သေယာင္ရိွပါသည္။ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား ျမန္မာနိုင္ငံ၀ယ္ ၀န္ထမ္းေရြးခ်ယ္ေလ့က်င့္ေရးအဖြဲ.စာေမးပြဲ ၀င္ေျဖရသည္မွာၾကာပါၿပီ။ အျခားေသာ ဘြဲ.ရမ်ားသည္လည္း ၀င္ေရာက္ေျဖဆိုရပါသည္။ ၀န္ထမ္းေလာက သတင္းကိုနားေထာင္ၾကည့္လွ်င္ ေခၚမည့္ဦးေရႏွင့္ ၀င္ေျဖရသည့္အခ်ိဳးကို သိနိုင္ပါသည္။ တက္လမ္းေတြ ေရာင္းေကာင္းေနသည္ကိုၾကည့္ပါ။ ဆရာ၀န္သည္ ျပည္သူ.အတြက္လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ေမြးထုတ္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းခန္.ထားျခင္းသည္ ဖြဲ.စည္းပံု၊ ဘတ္ဂ်က္ နွင့္ လုပ္ရေသာ အလုပ္ျဖစ္ပါသည္။ အင္ဂ်င္နီယာ၊ သစ္ေတာ၊ ဘူမိစေသာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းတကၠသိုလ္မ်ားသည္ ေမြးသေလာက္ မခန္.နိုင္သည္မွာၾကာပါၿပီ။ ဆရာ၀န္ေလာကသည္လည္း ထိုကဲ့သို. အေႏွးႏွင့္ အျမန္ျဖစ္ရမည္သာ။ ေမြးထုတ္မ်ား၍ ေစာေရာက္လာျဖင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ေမြးထုတ္မ်ားျခင္းသည္ မွားသည္မွန္သည္ကို ေဆြးေႏြးရန္က ေစာပါေသးသည္။ လက္ေရွာင္ျခင္းမဟုတ္ပါ။(ေၾကာက္၍မဟုတ္ပါ၊ အရဲလြန္ေန၍ ခက္ပါသည္) အစိုးရကိုဖားျခင္းလည္းမဟုတ္ပါ။ ဤအတိုင္းခံစားရ၍ ဤအတိုင္းေျပာျခင္းပါ။

၄။ လက္ရိွ ဆရာ၀န္ လူထုအခ်ိဳးကို အျမန္ဆံုး ေလ်ာ့ခ်ရန္ မေမြး မျဖစ္ေမြးရေသာအခါ အဖိတ္အစင္ရိွပါမည္။ ထို အဖိတ္အစင္သည္ အေရအတြက္ျဖစ္မည္ထက္ အရည္အခ်င္းအရ ျဖစ္မည္ကို ဆရာႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္ပူၾကပါသည္။ သို.ေသာ္လည္း နည္းေပါင္းစံုစဥ္းစား၍ အားစိုက္ၾကပါသည္။ သို.ေသာ္ သင္ၾကားေရးဟူသည္ တစ္လမ္းသြားမဟုတ္ပါေလ။ ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္ အားအင္စိုက္ထုတ္ရေသာ ကိစၥမ်ားစြာရိွပါသည္။ အထူးသျဖင့္ တကၠသိုလ္ပညာေရးသည္ ဇြန္းျဖင့္ခြန္.ေသာ ပညာေရး မဟုတ္သည္ကို သတိထားရန္( ေက်ာင္းသားမ်ားဘက္ကို) အထူးသတိေပးလိုပါသည္။

၅။ လိုဘ မျပည့္၍ အစိုးရကို ဆဲေနသည္ကိုနားလည္ပါသည္။ နိုင္ငံေတာ္ကို ခ်စ္လွ၍ဆဲရပါသည္ဟုေတာ့ နာမည္မတပ္ပါနွင့္။ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားသာ ဘြဲ.လြန္ေျဖခြင့္ရိွသည့္ 'မူ ' ေၾကာင့္ လုပ္ခ်င္မွန္းသိပါသည္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေျပာနည္းကားေျပာရလွ်င္ ေစတနာ အေခ်ာင္းလည္းမျမင္ပါ၊ အျပားလည္းမျမင္ပါ။ လိုဘမျပည့္သူမ်ားက မေကာင္းေျပာေနျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ခ်င္းျပည္နယ္ကို ခ်င္းလူမ်ိဳး ဆရာ၀န္ပင္မသြားခ်င္ပါ။ ယခု အလုပ္လိုခ်င္၍ ေဆြ.ေဆြ.ခုန္ေနသူမ်ားကေရာ သြားခ်င္ပါမည္လား။ ေျပာရသည္ကိုေတာ့ အားနာပါသည္။ မွန္ကန္စြာေနၾကေသာ အျခားဆရာ၀န္စစ္စစ္ေလးမ်ားအား (စကားၾကမ္းမိ၍ အားနာစြာေတာင္းပန္ပါသည္။

၆။ ေျပာလက္စႏွင့္ဆက္ေျပာပါမည္။ ဆရာကိုျပည့္ၿဖိဳး EC မူမ်ားအေၾကာင္းေရးတင္ေပးသည္။ မူဟူသည္ကို သိသင့္ရန္ေရးတင္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ အင္ေဖၚေမးရွင္းကို လက္ထဲတြင္ကိုင္ၿပီး လုပ္စားေနသူ မဟုတ္၍ ေရးတင္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ လိုဘမျပည့္သူမ်ားက ဟိုလိုမရဘူးလား၊ ဒီလိုမရဘူးလားနွင့္ ေမးသည္။ မူတြင္အရွင္းႀကီးေရးေပးထားသည္ကို လာခ်ဳပ္သည္။ ရံုးျပင္ကနားဟု ယခင္ကဆိုရိုးရိွသည္။ ဘယ္ေလာက္ခက္ခဲသည္ကို ဘယ္ရံုးသြားၾကည့္ၾကည့္သိပါမည္။ ေစတနာျဖင့္ေရးေပးသူကို ကိုယ့္ပေရာဖက္ရွင္နယ္ထဲက ဒီလို ဗရီးဗယားလုပ္ေနသည္မွာ ရွက္စရာေကာင္းလွသည္။ ေမြးထုတ္ၿပီးလွ်င္ ခန္.ရမည္ဟု ဘယ္အစိုးရမွ ေဘာင္းထိုးမထားပါ။ ပညာသင္ၿပီး နိုင္ငံတာ၀န္ အနည္းဆံုးသံုးႏွစ္ထမ္းေဆာင္ပါမည္ဟု ေဘာင္းထိုးစဥ္ကလည္း ကဂ်ိဳးကေဂ်ာင္ေျပာသည္မွာ ထိုသို.ေသာ ဆရာ၀န္မ်ားသာျဖစ္သည္။ နိုင္ငံ့တာ၀န္မထမ္းေဆာင္လွ်င္ ဆမ ထုတ္မေပးဆိုစဥ္ကလည္း ကဂ်ီကဂ်ာေျပာသည္မွာ ထိုသို.ေသာ ဆရာ၀န္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ဆမ ကို သင္တန္းေလး တက္ၿပီးထုတ္ေပးျပန္ေတာ့လည္း သင္တန္းမတက္ပဲ အီးစီမရဘူးလားဟု ေမးသည္မွာ ထိုသို.ေသာဆရာ၀န္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။

၇။ ေစတနာႏွင့္ ၀င္ေျပာသူကို အႀကီးအငယ္မွန္းမသိ မင္းနဲ.ငါနဲ.လာသည္။ ျငင္းသည္နွင့္ ရွင္းသည္ကြာပါသည္။ ေဒါသ ၊အေဒါသျဖင့္ခြဲလို.ရပါသည္။ တကယ္ေတာ့ အဲသည္လို ေမးေနသူမ်ား၊ဆဲေနသူမ်ားသည္ ေမြးထုတ္ေပးလိုက္ေသာ ဆရာ၀န္မ်ားထဲမွ အဖိတ္အစင္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ အက္တီက်ဳပိုင္းတြင္ ဆရာ၀န္ျဖစ္မလာသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။

၈။ လူႀကီးမ်ားစိုးရိမ္ေသာ ကြာလတီတြင္ (တကၠသိုလ္ အဆင့္တြင္) မတတ္သည္က စာဖတ္ရင္ရသည္။ မုဆိုးစိုင္သင္ ေလ့က်င့္လွ်င္ရသည္။ ဦးေႏွာက္နွင့္ လက္သည္ အေလ့အက်င့္ အေတြ.အထိတြင္မူတည္သည္။ ႏွလံုးသားသည္ ကိုယ့္ ခံယူနိုင္မွဳ၊ အတြင္းသားျပဳနိုင္မွဳ တြင္မူတည္သည္။ ႏွလံုးသားကြာလတီကို ဘယ္လိုလုပ္ၾကမွာတုန္းဟုေမးရမည္။ လူႀကီးေတြကိုမဆဲနဲ.။က်ဴရွင္ထားေပးတဲ့အေဖအေမ၊ သြားကန္ေတာ့ေပးတဲ့အေဖအေမကို အျပစ္တင္ဟုေျပာရမည္။ အရာရာကို ေငြနဲ.၀ယ္ရမည္၊ ေငြရိွလွ်င္ အဆင္ေျပမည္၊ ဘယ္လို အဆင္ေျပေျပ 'ေျပဖို.ကလိုရင္းပဲ' ဟုေသာ အက္တီက်ဳမ်ားကို မိဘလုပ္သူမ်ားက သြင္းေပးလိုက္ၾကသည္။ ကိုယ့္ထက္ႀကီးသူမ်ား(အစြမ္းရိွသူမ်ားက) ကိုယ့္ကိုေက်ာသြားေတာ့ ခံျပင္းခံခက္ ေဒါသထြက္ၾကသည္။ ယူတတ္ရင္ တရားက်စရာ ေဆးေလာကမွာရိွပါသည္ဟု ရွက္ရွက္ႏွင့္ေရးပါသည္။

၉။ ဦးေရႊေအာင္၏ စာကို ကိုးကားပါရေစ။ ေခြးသြားစိတ္သည္ ေခြးသြားစိတ္ အလုပ္ကို လုပ္ျခင္းသည္ ျမင့္ျမတ္ေသာ အလုပ္ကိုလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေခြးသြားစိတ္သည္ စတီယာရင္ တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရန္မလိုပါ။ ထိုသို.ထမ္းေဆာင္ျခင္းသည္ ယုတ္ညံ့ေသာ အလုပ္ကိုလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အလုပ္တစ္ခု ျမင့္ျမတ္ျခင္း ၊နိမ့္က်ျခင္းသည္ အလုပ္တာ၀န္ႀကီးသည္ငယ္သည္ေပၚမတည္ပါ။ ကိုယ့္တာ၀န္ေက်ပြန္ေအာင္ ထမ္းေဆာင္ျခင္း တြင္သာ တည္မွီေနပါသည္။ တိုင္းျပည္အတြက္သဲတစ္ပြင့္၊ ဘယ္မွာလဲေမးေတာ့ ထမင္းပန္းကန္ထဲမွာ ဆိုလွ်င္ နားၾကား၍ မေတာ္ပါ။

၁၀။ စာေမးပြဲတြင္ ဘယ္နည္းနဲ.မဆို (ဂိမ္းကစားသလို) ေအာင္ေအာင္လုပ္မည္ဟု ဆိုသူကဆိုလာသည္။ ရွင္းရွင္းေျပာရလွ်င္ ငါယုတ္မာမွာပဲဟု တရား၀င္ထုတ္ေျပာျခင္းသာျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားဘ၀ ထိုသို.ႀကိဳးစားျခင္းသည္ ေၾကာက္ရြံ.စိတ္ေၾကာင့္ဟု ခြင့္လႊတ္၍ ရပါသည္။ သို.ေသာ္ ရွက္စရာ ကိစၥအား ရွက္ရေကာင္းမွန္းမသိျခင္းကို္ ဘယ္လိုေျပာရမည္ပင္မသိပါ။ သူတပါးအသက္ကို ကယ္မည့္သူမ်ားပါဟု က်န္းက်ိန္၍ ကုရေသာေခတ္ကို တြန္းပို.ေနသူမ်ားသည္ ဘယ္သူမ်ားပါလဲဟု သတိ၀င္ေတာ္မူၾကပါ။

၁၁။ အင္တာနက္ကို ကြန္ယက္ဆက္သြယ္ေရးဟု ဆိုၾကသည္။ ကြန္ရက္ပင္မကေတာ့။ အထက္၊ေအာက္၊၀ဲယာ ဆံုခ်က္ပြိဳင့္ေတြက မ်ားလွသည္။ ကိုယ္ေျပာေသာစကားကို ဆရာႀကီးမ်ားၾကားလွ်င္ ငါတို. ေမြးထုတ္ေပးလိုက္တာ ဒီလိုအက္တီက်ဳေလးေတြပါလားဟု ရင္နာလိမ့္မည္။ ငါးခံုးမ တစ္ေကာင္ႏွစ္ေကာင္ေၾကာင့္ တစ္ေလွလံုးလည္း အနံ.ထြက္သည္။ ဆန္စင္ရာ က်ည္ေပြ.လိုက္ေနရေတာ့လည္း အပိုပင္ပန္းသည္။ လူေတြခက္သည္ဟုပဲေျပာရမည္။ မေျပာနဲ.မေျပာနဲ.ဆိုေတာ့ ျငဴစူသည္။ ေျပာဆိုေတာ့ ေတာင္စင္ေရမရေလ်ာက္ေျပာသည္။ အဲ ၊ေတာင္စင္ေရမရေျပာလွ်င္ လက္ခံနိုင္ေသးသည္။ လိုခ်င္အတၱကို နာမည္ေကာင္းတပ္ၿပီး လာေျပာေနသည္။ ဘယ္သူဘာအႀကံႏွင့္ေျပာသလဲ သိသူမ်ားက ရယ္ၾကလိမ့္မည္။

၁၂။ ပညာရိွမ်ား သတိေမ့ေနမည္ထင္၍ အနည္းငယ္ဆိုပါမည္။ ပညာေရး (Education) ဟူသည္ ဦးတည္ခ်က္ထားေသာ အမူအက်င့္ေျပာင္းလဲျခင္း သာျဖစ္ပါသည္။ way of thinking၊ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ အက္တီက်ဳ စသည္တို.အကုန္ပါပါသည္။ အတတ္ပညာတစ္ခုတည္းတတ္ရံုမွ်ႏွင့္ ပညာတတ္ၿပီဟု၊ ဆရာႀကီးမ်ားအား ပခံုးခ်င္းယွဥ္ထိုက္ၿပီဟု မမွတ္ယူေစလိုပါ။ ပညာသည္ သိ၊ပယ္၊ဆိုက္ဟု ဆိုပါသည္။ သိသင့္သည္ကိုသိသည္ႏွင့္ ပယ္သတ္သင့္သည္ကိုပယ္သတ္၊ဆိုက္ေရာက္သင့္သည္ကိုဆိုက္ေရာက္ပါသည္။ ပယ္သတ္သင့္သည္ကို မပယ္သတ္ပါက ထိုးထြင္းသိမျဖစ္နိုင္ပါ။ ထိုးထြင္းမသိပါက စာသမားသက္သက္သာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ေစာဒကတုဖက္လာလွ်င္၊သူ.ထက္ငါျငင္းတဲ့လူစားမ်ိဳး မျဖစ္ေစခ်င္ပါ။

၁၃။ ကိုယ့္အားေဆးပညာသင္ၾကားေပးေသာ ဆရာမ်ားအား မိဘသဖြယ္မွတ္ရမည္ဟု ေဟပိုကေရးတီး သစၥာတြင္ပါသည္။ဆရာ၀န္မ်ား၏ အေျခခံအက်ဆံုး အခ်က္လည္းျဖစ္သည္။ သို.ပါလ်က္ ရွက္စရာ ေကာင္းေလာက္ ေအာင္ေရးသူကေရး၍ ႀကိဳက္သူက ႀကိဳက္သည္။ ရဟန္းဆိုလွ်င္ ပါဇိတ္အာပါတ္ (မွားလွ်င္ျပင္ေပးၾကပါ) သင့္မည္။ တရားထူးရမည့္သူမဟုတ္ဟုဆိုရမည္။ သေဘာထားကြဲလြဲခြင့္ လူတိုင္းတြင္ရိွသည္။ မရိုင္းစိုင္းပဲ ကြဲလြဲ၍ရသည္။ အလြန္ဆံုး တင္းတင္းမာမာေျပာလည္းရသည္။ ဘလိုင္းႀကီးရိုင္းသည္ကေတာ့ လြန္သည္။ ယထာဘူဓ က်က် သေဘာကြဲလြဲၾကေစခ်င္သည္။ ငါနဲ.မတည့္လို. ငါ့အိုးပုတ္ျပန္ေပးဟု 'ကေလးေပါ' ေပါေသာ ဆရာ၀န္ျဖစ္ရမည္ကိုေတာ့ ေသမတတ္ ေၾကာက္မိေၾကာင္းပါ။

၁၄။ ထို.ထက္ပို၍ ဆိုရန္ရိွလာပါက (အမုန္းခံ၍) ဆိုပါဦးမည္။ ။

No comments: